Liz+Mputu,+S+A+N+D+R+A+NO+BLAND+INDICTMENT+GRIEF+RELEASE+VIRTUAL+MEMORIAL++MEDITATION,+2015.png

HOW 2 DO: being other, being real

HOW 2 DO: being other, being real consists of a series of videos by women artists to be shown between longer features at the Transart Triennale in Berlin. These groups of videos will act as small conceptual clusters exploring Rosi Braidotti’s conception of Otherness, while focusing on Love as Self-Care in the age of “advanced capitalism […] a system that promotes feminism without women, racism without races, […] sexuality without genders, multiculturalism without ending racism, economic growth without development, and cash flow without money.” [Braidotti, 2006]

The selection of works aims at decentralizing the idea of a “universal” (human, male, white) experience at every turn while showcasing works by artists from a diversity of regions, backgrounds and experiences. It deals specifically with the crumbling dialectics of otherness in advanced capitalism, where women, natives and nature have been atomized into countless different forms of other. Can these new forms be subversive, or are they doomed to service the consumerist society model? As this happens, and as we find ourselves in the Anthropocene, is it worth exploring solutions more than causes? Yes, we humans got ourselves here, but what could help us move forward? Is there such a system? Is it worth trying? Is it matriarchal, genderless? Is extinction something to embrace?

In this scenario, subjectivities that fall on the side of the ruins of otherness today (but may not tomorrow, depending on capital’s mood), find ways to practice love, most of the time as self-care, as a radical and subversive act in the face of a system that keeps wishing their death. Personal rituals and narratives that aid in the healing and confronting of a violent reality. Is looking back worth it? Are the ancestors watching? Are rituals a technology?

Reality as a network of bodies and experiences that must be integrated into any form of “threshold of sustainability”, a system made of endless forms of existence (human or not) to be listened to and respected.

To be imperceptible, but never ignorant.

Participating Artists:
Hannah Black (Manchester, UK), Danielle Dean (U.S.A, 1982), Silvia Martes (Netherlands, 1985), Paula Pinho Martins Nacif (Belo Horizonte, 1994), Elizabeth Mputu (U.S.A, 1993), Sandra Mujinga (Democratic Republic of Congo, 1989), Eliana Otta (Lima, 1981), Chantal Peñalosa (México, 1987)

HOW 2 DO: being other, being real [Cómo hacer?: siendo otro, siendo real] es una serie de videos creados por mujeres artistas, que se mostrarán en grupos entre proyecciones del Programa de Video de la Transart Triennale en Berlín. Estos grupos funcionan como pequeños conjuntos conceptuales que exploran el concepto de Otherness (otredad) de Rosie Braidotti, mientras que se enfocan en Amor como cuidado de uno mismo, auto-preservación en la era del “capitalismo avanzado […] un sistema que promueve el feminismo sin mujeres, el racismo sin razas, […] la sexualidad sin géneros, el multiculturalismo sin terminar con el racismo, el crecimiento económico sin desarrollo, y el flujo de capital sin dinero.” [Braidotti, 2006]

La selección de obra pretende descentralizar constantemente la idea de una experiencia “universal” (humana, masculina, blanca), mostrando producciones de artistas de una diversidad de regiones, orígenes y experiencias. Se ocupa específicamente de la dialéctica moribunda de la otredad en un capitalismo avanzado en el que las mujeres, los nativos (en un mundo colonizado) y la naturaleza como otros, han sido atomizados hasta crear innumerables formas de otredad. ¿Pueden estas nuevas formas ser subversivas, o están condenadas a subsumirse al modelo de sociedad consumista? En este presente en pleno Antropoceno, ¿Sirve de algo explorar soluciones en lugar de causas? Si los humanos nos pusimos en esta situación, ¿Qué es lo que podría ayudarnos a seguir adelante? ¿Existe esa solución/sistema? ¿Sirve de algo intentarlo? ¿Sería un sistema matriarcal, o sin género? ¿Tendríamos que resignarnos y aceptar nuestra extinción?

En este escenario, las subjetividades que caen del lado de las ruinas de la otredad de hoy (pero quizá no mañana, dependiendo del humor del capital), encuentran formas de practicar el amor, muchas veces como auto-preservación, como un acto radical y subversivo contra un sistema que sigue pretendiendo que no existen. Rituales personales y narrativas que ayudan a sanar y confrontar una realidad violenta. ¿Vale la pena mirar atrás? ¿Nos vigilan nuestros ancestros? ¿Son los rituales una forma de tecnología?

La realidad como una red de cuerpos y experiencias que deben ser integradas y consideradas en cualquier “umbral de la sustentabilidad”, una sistema compuesto por innumberables formas de existir (humanas o no) que deben ser escuchadas y respetadas.

Ser imperceptible, pero nunca ignorante.
 

 
static1.squarespace-1.jpg
 

Curator: Gaby Cepeda

GABY CEPEDA (México, 1985) is an independent curator, art writer and artist, currently based in Mexico City. Her work focuses on the confluence of feminist theory and the internet in contemporary art, with research specifically located in the Americas. She obtained her BA in Photography from Universidad Autónoma de Nuevo León (MX),  is working on her thesis for MA on Curating of Visual Arts at Universidad Nacional 3 de Febrero (AR),  and was a participant of the Artists & Curators' Program at Universidad Torcuato DiTella (Buenos Aires, 2013). She has curated and participated in exhibitions in Bikini Wax in Mexico City, Museo Nacional de Bellas Artes in Buenos Aires, Sala Luis Miró Quesada Garland in Lima, Art Gallery of Ontario in Toronto, Church of Templehead in Chicago, and WhiteBox Art Center in New York.

http://gabycf.com/